Pejuang "OTAI" suatu ketika dahulu.

Salam,


Bila korang bukak balik buku sejarah form 4, mesti korang akan jumpe bab-bab tertentu yang menceritakan tentang kegemilangan pejuang-pejuang pada suatu ketika masa dahulu. Kebanyakan pejuang2 nih telah banyak berjasa kepada bangsa diorg dan juga telah membawa banyak perubahan pada dunia. Salah sorg daripada geng2 ni ialah,

Alexender The Great

Apa yang "great" sangat pada dia nih, sampai dinobatkan sebagai "the great" ketika zaman pemerintahan dia. Sejarah menyatakan bahawa Alexender nih telah berjaya meluaskan empayarnya dari Giblartat (mana ntah) ke punjab dan die juga telah menjadikan Greek sebuah negara antarabangsa yang amat terkenal.

Salah satu ceritakan yang mengempakkan lagi si Alexender ni ialah bila die telah "membuka" balik ikatan "Gordian knot" yang diikat oleh Lagenda Raja Midas. Mengikut lagenda, sesiapa yang dapat membuka ikatan ini akan menjadi pemerintah seluruh Asia. Apa yang best nyer, si Alexender nih tak pun buka ikatan tu guna tangan ngan jari. Selamba die jer guna pedang potong terus ikatan tuh. Selamba kepala die jer... ekekekeke...

Cerita perang die pun mantap gak, tapi malas ah nk citer panjang sangat. Die ni ada 3 bini bernama, Roxane, Statiera, dan Parysatis. Name Roxane tu best gak bunyi, yang lagi 2 tuh, ntah mana dapat la namanya, pelik kemain bunyinyer. Tapi antara tiga orang bini die ni, Alexender hanya ada satu anak yang betul dari bininya dikenali Alexender VI anaknya bersama Roxane. Tapi dia ade sorg lagi anak bernama Herakles, anak die ngan gundiknya, Barsine (bukan bersin eh..)

Dan menjadi kebiasaan pada masa tu, setiap kematian pemerintah akan mati disebabkan oleh hasad dengki antara mereka sendiri. Alexender mati disebabkan penyakit yang tak dikenali dan ada yang menyatakan penyakit die ni berpunca kerana diracuni oleh orang terdekat dengannya. Siapa? korang cek ler sendiri... ekekekeke..

Okay setakat ni dulu dan kisah ini akan bersambung dalam post yang akan datang... Arigatou ^^

^_______^

0 comments:

Post a Comment

About this blog

Followers