Naga : Makhluk Mitos??

Salam semua,


Kali ni saya ingin berkongsi cerita berkenaan salah seekor Makhluk Mitos, iaitu NAGA. Bila sebut jer pasal naga nih, macam-macam persoalan yang timbul di fikiran, antaranya:

  • Naga ni betul-betul wujud ke tak?
  • Macam mana rupa sebenar naga nih?
  • Makhluk jenis apa naga nih?

Naga ni dikatakan sebagai seekor makhluk mitos lagenda yang muncul dalam pelbagai mitos dan budaya. Dua lagenda naga yang amat popular adalah lagenda naga eropah dan china yang masing-masing dikenali sebagai "oriental dragon" dan "long". Seperti mana yang kita tahu, dalam "english", naga disebut dengan perkataan "dragon" yang berasal daripada perkataan Greek, "drakon" yang membawa maksud sebagai "serpent of a huge size".

Mengikut budaya masing-masing, naga digambarkan dalam pelbagai jenis penampilan,
  • Ada yang menyatakan naga menghembus api, ais ataupun racun.
  • Ada pula yang menyatakan ada naga yang mempunyai kaki sejumlah 2, 4, atau lebih, dan ada juga yang menyatakan tiada.
  • Naga yang bersayap kebiasaanya hanya digambarkan di kebudayaan eropah.
  • Ada pernyataan yang menyatakan naga mempunyai sepasang mata kuning atau merah.
  • Dan yang paling menarik adalah naga dikatakan boleh menunaikan hajat seseorang dan NAGA AMAT BENCI KEPADA CERMIN... ????
Tentang kesahihan akan kewujudan naga ini adalah sangat tidak jelas. Naga-naga ini biasanya digambarkan dalam kesusasteraan mengikut kreativiti sasterawan dan bersesuaian dengan hasil karya mereka.

Lagenda Naga Jepun, Ryu

Lagenda Naga China, Long

Lagenda makhluk mitos ini bukan saja ada kat tempat atau di negara luar, tapi di negara kita pun ada jugak. Mesti korang penah dengarkan citer pasal lagenda naga kat tasik chini. Mengikut lagenda orang asli kat kawasan tu naga kat situ dikenali dengan nama "Naga Seri Gumum". Mereka juga ada menyatakan bahawa di dasar tasik chini ada sebuah bandar yang sudah lama tenggelam dikenali "bandar khmer" yang menjadi jagaan naga tu.

Apa pendapat korang? agak-agak naga ni betul-betul wujud ke atau semata-mata mitos untuk dijadikan sumber hiburan semata-mata.


^_____________^

0 comments:

Post a Comment

About this blog

Followers